Thursday, September 1, 2011

Saya Anak Merdeka

I'm proud to be Malaysian

ini bukan ayat2 sesuka hati kelua dari mulut, memang tulus ikhlas dari hati. semua orang tahu, Malaysia ini aman, walaupun kita berbagai bangsa, dengan 3 bangsa utama, Melayu, Cina dan India.

satu hari aku borak dengan jiran aku yang satu Malaysian dan satu lagi Holländer. my neighbour Sarah (Malaysian) said that, she feels safe in this peaceful country though we are multi-racial country and even Roy (Holländer) said that he likes Malaysia and he tells me himself that Malaysia is his number 1 home.

tak rasa bangga ke orang putih/mat salleh berkata sedemikian. kita punya lah dulu membangga2kan negara diowg, sebab pada zahir nyer sahaja negara mereka maju dan aman, 'batin' nyer, hanya mereka dan keluarga mereka yang tahu.

bila kita tengok lagi, negara kita adalah satu2 nyer negara yang bilamana ada satu2 perayaan, contohnya Hari Raya Aidilfitri, boleh dikatakan semua bangsa di negara kita sambut bersama, tak kira Melayu (sure2 lah kan, itu pun kena la Islam), Cina, Iban, India, Kadazan dan Portugis pun adaaaaaaaaa *mana masuk pula lagu 1Malaysia nieh..... wasn't it nice ;)

tengok sahaja makanan dekat Malaysia, masakan Melayu ada (nasi lemak), Cina ada (nasi goreng cina), Indian Food (chapati mamak) dan macam2 lagi lah. memang sehat lah rakyat Malaysia nieh. warung2 pula buka sampai tengah2 malam, senang cerita, food is available 24 hours in Malaysia. mana tak bangga nyer lagi ;). i study in Germany, and i know how difficult it is to find foods esp at night, except McD 24 hours.

wah, semangat betul aku hari merdeka ini. tapi sayang, idea aku tak melimpah-limpah, tak mencurah2. aku dah sangkut & aku dah buntu. point aku adalah, biar "hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, walaupun cantik negeri orang, tentunya Malaysia cantik lagi......" *goyang2 kepala sambil nyanyi2.

jom kibarkan Jalur Gemilang!!!

bergambar tetengah hari, panas!!

Alrity, sampai sini sahaja entri kali ini.
Wassalam.

No comments: