Sunday, January 2, 2011

Intercity Express / ICE

di Deutschland nieh, High Speed train dye dipanggil ICE, seperti yang terpapar pada tajuk entri kali nieh..seyesly, best gila naik ICE nieh, rase macam dalam kapal terbang, kurang layanan jerr (for 2nd class) and dekat 1st kelas, mungkinlah dapat makan cheese bread,hoho..

pix men angkut dr wiki,hoho

Intercity Express

apa yang menarik tentang ICE nieh, MAHAL!!!haha..normal la tuh, kalau nk yg bequem/selesa dan schnell/pantas kilat, kne la bayat lebih right..sebab tuh la, aku yang akan duduk lama dekat Deutschland nieh yang akan selalu gne High Speed Train (sebab aku nieh kuat travel), membuat Bahn Card..banyak jenis Bahn Card nieh, yang aku buat Bahn Card 50, bilamana aku nak beli ticket including ICE, aku dapat 50% percent diskaun, menarik an,hoho

Bahn Card 50

satu lagi yang menarik tentang ICE nieh, speed dye leyh mencecah 300km/h, tapi kowg takkan rase papepn, terasa cam nak melayang ke, nk tergolek2 ke..insyaAllah, selamat lagi naik ICE nieh..kes yg pernah jadik kat ICE nieh, bukanlah kes terbabas, kes yg agak pelik, bilamana ade passenger yg mati akibat aircond tak berfungsi pada satu coach nieh.sian,ehm..

okeyh,bukan nk promote ICE nieh,tapi nk cerita pengalaman naik ICE

pada 30 December 2010, aku masih berada di Krefeld selepas party di rumah nabil with guest of honour, HANIS ZALIKHA..hanis weyh,hanis,meh3..petang selepas main pool ngan budak2 gle (zhaf, ciko, akeem & darwin), aku pn pack2 barang tok balik ke kampung halaman / Rüsselsheim,Hessen..sangat la kampung halaman..

ak terpakse berlari ke HBF, coz aku leka dengan masa..sampai ke automat, aku trus beli ticket..usha dari atas ke bawah, ade jmpe ticket murah, €24,00, ab Krefeld nach Mainz..ticket jadik murah sebab ade Bahn Card ngan kne banyak kali umsteigen/transit..dr Krefeld ke Duisberg, naik Regio..on tyme..

sesampai dekat Duisberg, ade verspätung/delay tok ICE dari Duisberg ke Köln,takpe,12 minit jerr pn..ak dh usha awal2, almaklumlah ade IPHONE,hehe..then,naik la ICE, sampailah aku di Köln, kampung halaman aku yang lama..kt situh, aku sepatutnya naik IC (kureng skit dr ICE, Intercity / takde EXPRESS)..slow skit train nieh,haha..aku kne verspätung lebih kurang sejam..gle an lama..takpe,sabar skit, bleyh la aku jalan2 Köln jap..

climax!!!!

then, around 20.53 (after 1 hour delay), terdengar durchsage/annoucement..IC dr Köln ke Mainz ade lagi verspätung sejam++..gle weyh mau tggu, dh mlm dh tuh..ak bingung..pergi ke counter DB Bahn, nk tnyer alternative lain..tnyer2, dye kate cube jerr naik ICE at 21.28..dye kate, klau nasib, tak payah bayar lebih..yela,ak baya tok nek IC, tapi nk nek ICE an..cmla DB Bahn tuh ak yg pnyer,hoho

ak pn kamikaze nek train ICE tuh..ade plak verspätung 20 minit, cm sengal jerr..dh lme dalam train tuh, agy 30 minit nk smpy Frankfurt Main Flughafen, ak kne check ticket..Alhamdullilah, lepas tanpa kena bayar lebih..padahal tangan dah getar2 bagi ticket nieh, ckp pn putar belit,haha..

then, sampai satu masa/tempat, sign board kt ICE nieh nmpk menarik jerr..so, ak dengan bangganya meng'upload' photo nieh dekat FB dan juga di entri aku kali nieh ;)

 ICE 227 (if only 222) exactly 2222 hour at coach 22

 
mcm dlm flight, selesa jerr 

cukuplah setakat nieh, nieh la serba sedikit perjalanan aku menaiki ICE pada tarikh dan waktu yang tak brape nk seswai..papepn, aku mendapat pengalaman menarik yang sangat banyak ketika cuti krismas 2010 dan juga kali pertama celebrate tahun baru 2011 di DEUTSCHLAND ;)

No comments: