Monday, October 11, 2010

lintas jalan

hallo there,

nieh kes semasa aku melintas jalan betul2 di hadapan hostel aku. sewaktu aku baru pulang dari main futsal dengan senior2 aku kat sportcentre rüsselsheim..ini kali pertama jadi kepada aku, akibat terlalu sambil lewa seperti berada di Malaysia..

germany, rules are very important..time dekat traffic light nak melintas jalan ke hostel, aku dengan senior main redah jerr lampu isyarat. actually, aku dah taw lampu lintas pejalan kaki dah nak hijau, sebab traffic light dr arah kereta dah merah. so, redah jerr la..klau kat mesia, merah pun redah jerr bila takde kereta..

then, tetiba datang satu suara, yang agak hampir..suara tersebut berbunyi (lebih kurang la) :

eine frau mit den kindern : nicht durchquerren, wenn die Ampel noch rot ist. es gibt kinder hier, das ist nicht einen guten vorbild

lalu, aku dan senior aku terpinga-pinga..sesudah melintas, rakan2 di belakang pun berkata2, bahawasanya aku dan senior aku dah wat kesalahan. bila melintas jalan raya bila lampu pejalan kaki merah, sangat2 dilarang jika ada kanak2 kecil, sebab diowg akan bertanya pada mak mereka, yang mana, akan susah tok di jawab..

seriously, segala rule jalan raya dekat germany, mmg kne ikut, even kes lintas jalan seperti yang di ceritakan di atas..

ade satu perkara yang aku belajar, aku experience sendiri di germany.. bila nampak zebra / lintasan zebra, saat2 tuh la manusia pejalan kaki boleh redah sesuka hati, bagaikan raja. biar kereta laju macam mana pun, kete tuh akan berhenti, emergency break pn diowg sanggup..sangat la menarik lintasan zebra di sini..sangat2 di harapkan, pemandu di Malaysia begitu juga / termasuk la diri aku nie..

tuh jerr la yang nak di ceritakan..aku ketandusan idea actually nak tulis blog, so, ble2 jerr ade mood nak tulis, maka lajulah tangan nieh menekan2 butang2 huruf pada keyboard..

till then =)




No comments: