Thursday, May 27, 2010

AUSMAT @ KBU

Salam pembuka kata,

lebih mudah untuk aku menulis dalam bahasa ibundaku sendiri..

bersempena dengan course AUSMAT aku yang akan tamat esok hari,tetapi masih berbakikan 4 paper untuk Feststellungsprüfung, terasa nak ceritakan serba sedikit tentang pengalaman selama dua tahun dalam course yang agak berat tak berat,senang tak senang nieh..

apa itu AUSMAT??..

ada yang kata, course nieh paling mudah antara course2 yang lain, eg : IB and A-Level..well, rasanya semuanya sama jerr, depend dengan keinginan kita nak belajar dengan tak nak..yg beza, module, course AUSMAT nieh menekan pembelajaran sepanjang hayat @ continuous learning..result bukan juz depend on final exam, tp the whole assignment and paperwork and test2 kecik dari awal program hinggalah ke saat2 akhir..dan, markah tuh di congak2 kan..system permarkahan dia tak menggunakan pointer, bahkan, per 100, senangkan..cmner nk kate, system permarkahan dia dalam erti kata lain TER @ external result cmtuh..

pasal AUSMAT..

tempoh AUSMAT adalah setahun..disebabkan aku nieh special skit (course aku yang special actually), 6 bulan awal (starting JULY 2008 till December 2008), aku dan rakan2 seperjuangan aku perlu menempuh intensive course terlebih dahulu, di mana kitowg sume akan belajar deutsch dan juga english sahaja..teramatlah buhsan, sebab aku bukanlah orang yang mudah dengan bahasa..ade gak subjek len cm pengajian Malaysia & Islam..kitowg belajar english, coz requirement untuk lulus AUSMAT, yakni dengan lulus IELTS mengikut tahap2 tertentu..alhamdulillah, aku lulus, untuk exam deutsch pun juga lulus (tak mau cita detail2)..

mesti ada yang tertanya2, if AUSMAT setahun + intensive course, baru 1 thn stgh, n patutnya ak dah abis course ak last year..ak pn pening..AUSMAT kat Malaysia, kire dh settle la, yang aku wat kt GERMANY, kire sambungan nyer, syarat untuk masuk UNI @ FH kt GERMANY nieh..so, another 6 months..seperti yang dikatakan, sok adalah kelas terakhir aku untuk keseluruhan AUSMAT ;)






bab penginapan..

KBU nieh takde lah besar maner, ade satu block jerr pun..KBU masih dalam proses pembesaran @ renovation @ penambahan mengikut pelan yang ade kt lobby la..ble study kt KBU, penginapan bleyh kate masyuk la..ade due pecahan, mostly student JPA akan duduk kt BU-BU, yakni rumah2..if dpt rumah, selesa coz tak cmpur ngan orang2 luar, ade dapur leyh masak2 etc..tp, rumah jauh dr warung2 makan, so klau malas masak, nk kuar tuh leceh la..compare ngan CENTREPOINT @ hostel (tmpt ak), cm dok hostel la, len nyer, ade foreigner..tp,dekat ngan warung, senang mkn n dekat ngan kolej..

berbalik cerita tentang course AUSMAT nieh..

awal bulan january 2009, course AUSMAT pun bermula..tuk course aku, kne amik 6 subjek. subjek2 tersebut adalah :
  1. English EALD
  2. Deutsch
  3. Applicable Mathematics
  4. Calculus
  5. Physik
  6. Chemistry
6 subjek tuh..kepala nieh asyik pusing2, pening2, pk sane, pk sini..banyak keje yang kene buat ++ assignment ++ test yang hampir setiap bulan ada, depending on the lecturers, bila dia nak buat..2 science subjects, labs also being counted to the final marks, tapi, nasib baiklah tak banyak, aku nieh wat experiment hampir semua tak menjadi, report pun bertabur, result tak menentu..





but, actually, lab nieh best..time nieh la ktowg nak asah bakat jdk scientist muda, even RICHTUNG @ direction ktowg nak jdk engineer (tok subjek CHEMIST)..assignment pn, sebenarnya, kalau consistence belajar, tak susah maner ++ assignment nieh la tempat nk kumpul marks, untuk support mid-year exam marks and final-exam marks..coz, assignment nieh, lecturer yang tanda ++ lecturer leyh tolong skit2..so, jangan la mengeluh awal2, if terasa mende2 nieh susah..


dalam kecelaruan, masih ade kesempatan mencari ketenangan..

tapi, dalam kepenatan dan masa yang sangat2 busy, still ade time tok beriadah, tengok wayang, jalan2 ++ drive kete pagi (tetengah pg2 buta) either pergi uptown @ mner2 la,asal dapat tenangkan diri..kadang2, main bola pun waktu mlm, takde keje punya pasal..sume2 tuh, aku n rakan2 aku buat, nk relaxkan otak dan ingin menjadikan life happening, takde la ulat buku, dok ngadap buku jerr..activity yg paling mudah, main gitar la,huhu..

belajar, belajar gak, sukan, sukan gak...

nk diceritakan, walaupun sibuk dengan assignment dan test yang bertubi +++ dah nak dekat ngan final exam, jiwa dan raga tok bermain rugby, still terpahat di dalam hati..ktowg telah memasuki tournament inter college, mewakili KBU..team yg participate, tak banyak mana pun, yg penting, ktowg telah menjadi JOHAN rugby inter-college..sungguh tak di sangke, training pun setakat 3/4 kali seminggu, men touch jerr pun mostly +++ tak pernah wat friendly pun..







"RUGBY IS A TOUGH GAME, PLAYED BY GENTLEMEN"



boleh dikatakan program tahunan student JPA..

untuk mengelakkan tension yang teramat, MR AL selaku lecturer & penasihat OUR CLUB telah membuat satu program, yakni SUMMER CAMP..time summer camp (kt mesia bile2 pn bleyh), amat2lah seronok, cam program merapatkan silaturrahim gak..summer camp nieh di buat awal bulan mei 2009..byk la aktiviti yang menarik..ade dlm paper (tak igt paper per) pasal program nieh, MR AL yang suggest kan..program nieh, kire dh menjadi program tahunan untuk student JPA + YTM kt KBU..yang berbeza, tarikh, tempat dan kos..



sebelum menempuhi final-exam @ TEE, menjadi program tahunan OUR CLUB juga untuk membuat majlis untuk senior2 (ktowg la tuh tahun 2009) yang akan melanjutkan pelajaran ke oversea (if lepas)..dengan name lainnya PROM NYTE..bese nyer, jr yang akan urus kan aturcara progam, tempat, tarikh, waktu, kad2 jemputan & etc..mkn2 n minum2 n lepak,tuh keje senior2 lah mlm tuh..





berbalik cerita tentang course AUSMAT nieh..

nak cerita pulak pasal assignment..antara assigment yang pernah aku dan rakan2 aku buat english), ktowg buat documentary.. yang lawaknye, aku nyer group pilih tajuk "COBBLER" yang smpy hari nieh, objective buat pasal cobbler, still takde objective yang tepat,haha..tp, still berjaya menarik perhatian MRs. Chan, and at the end, agak tggi gak markah documentary group aku..(mungkin aku akan postkan masa2 akan dtg,jika ada lagi)...

another assignment, yang betol2 ak tak sangke aku mampu buat dengan berani nyer, membuat dan membaca sajak in english (tajuk FRIEND)..punyalah tak sangke aku leyh wat poem, pastuh dengan penuh feeling nyer bace,haha..after present poem, terasa gak malu & nak tergelak pun ade..but, it still the one of the deepest memory that i experienced when i was in KBU..

now, nak cite pulak pasal study week..study week, bese nyer college akan bagi around 1-2 weeks, before mid-exam and final-exam..kononnyer nak bagi peluang kat student tok study sendiri..aku nieh bukan lah jenis yang leyh study sendiri berjam-jam..tp, if tak study, pe la akan jadik kat result nantikan, jika tak berusaha, mana nak dapat hasilnya, setaka bertawakal, maner cukup..

alhamdulillah, ble check result kt internet (after final exam), aku lulus untuk melanjutkan pelajaran ke germany @ deutschland..tak hebat pun markah aku, setakat cukup2 jerr la..but still, alhamdulillah..cut-off point tok ke germany, takde la tggi maner macam student2 yang nak pergi aussie & nz, yang penting, lulus english @ EALD tok dapat kan sijil AUSMAT..

setakat nieh saje lah aku tulis, nk tulis pepanjang, nk bace pun penat, last2 tengok gambar jerr..mungkin bukan keseluruhan aku tulis pasal AUSMAT ngan pengalaman aku time AUSMAT..banyak lah kenangan pahit dan manis..

dh penat menulis / type, hampir sejam setengah gak..nk study lak tok exam ;)

gambar2 telah dipilih secara rambang, ikutkan, banyak lagi gmba yang nk di masukkan..

akhir kate,
Wassalam

No comments: